Hoofdstuk 1: Denk niet aan een roze olifant

De mens is wat hij is door de gedachten die hij gedurende de dag heeft

– Ralph Waldo Emerson –

Marloes, eén van mijn eerste cliënten was iemand die jarenlang in psychotherapie was geweest nam contact met me op. Nietsvermoedend nodigde ik haar uit om in mijn praktijk te komen. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Ze was namelijk overal angstig voor. Dat begon al op het moment dat ze het huis uitging. Zodra ze de trein uitstapte op het centraal station van Amsterdam, begon de angst al. Ze was bang om tussen de perrons te vallen en er niet meer uit te kunnen. Zodra ze door Amsterdam liep, was ze bang om besmet te raken door een zwerver of drugsverslaafde. Wanneer ze bij mij de lange gang doorliep, was ze bang dat de deur achter haar op slot zou vallen en de deur voor haar ook. En dat ze vervolgens opgesloten zou zijn zonder dat iemand haar zag of hoorde. Ik gaf haar een hand, ze ging zitten en ik stelde haar de vraag: “waarmee kan ik je helpen?” Vervolgens ging ze zo’n 10 minuten praten over haar probleem. Het is dat ik haar onderbrak, anders had ze gerust nog een uur verder kunnen praten. Ze wist alles over haar probleem. Ze had vaker met psychotherapeuten en psychiaters gesproken, en wist precies de oorzaak, gevolgen, en essentie van haar probleem. Ze kon haar probleem in de meest prachtige, psychiatrische termen omschrijven. Dat was het probleem niet. Dus na 10 minuten onderbrak ik haar en stelde opnieuw de vraag: “waarmee kan ik je helpen? Wat wil je bereiken?” Alsof ik de afgelopen 10 minuten niet had gehoord wat ze vertelde, begon ze haar hele monoloog weer te herhalen. Dit keer onderbrak ik haar na 1 minuut. En ik stelde haar -enigszins plagerig- weer opnieuw mijn zelfde vraag. Glazig en als een hert gevangen in koplampen keek ze me aan. Ogenschijnlijk onverwoestbaar wilde ze haar verhaal opnieuw gaan vertellen. Ik besloot haar uit haar lijden te verlossen en een toelichting te geven op mijn observatie: “Marloes, ik stelde je de vraag wat je wilt. Wat je wilt bereiken. Wat jij hebt verteld is vooral wat je niet wilt. Ik weet nog steeds niet wat je wel wilt. Wat wil je echt?” Voor de eerste keer in haar leven liet ze deze -ogenschijnlijk eenvoudige- vraag tot haar diepste kern doordringen. De halve minuut die ze nadacht over deze vraag bleek achteraf de beste investering geweest te zijn ooit. Ze zei: “ik wil weer vrij zijn.” En ik vroeg haar: “wanneer heb je dit gevoel voor het laatst echt ervaren?” “Negen jaar geleden, op een feestje”. Ik vroeg haar om haar ogen dicht te doen en in gedachten eens terug te gaan naar dat feestje en op te merken wat ze zag, hoorde, en voelde. En het was alsof ze weer helemaal terug was. Haar gezicht begon te glimmen. Ze kreeg een lach van oor tot oor. En -terwijl ze haar ogen gesloten had- leek het alsof je de glinstering in haar ogen door haar oogleden heen kon zien. Na enkele minuten deed ze haar ogen open, en terwijl er een traan langs haar rechterwang liep, zei ze: “Dit is het”. “Dit is het gevoel waar ik al die tijd op zoek naar was”. “Dit is wat ik wil.” En terwijl we de eerste sessie afrondden, en zij langzaam maar zeker naar huis wandelde met een gevoel van vrijheid, euforie en verbinding, bemerkte ik bij mijzelf dat een gevoel van ongeloof en frustratie. Hoe kon het toch zijn dat deze vrouw, die jarenlang bij verschillende psychotherapeuten en psychiaters trajecten had doorlopen, gesprekken had gevoerd, nooit de vraag is gesteld: wat wil je? Altijd had de focus gelegen op het probleem. Op wat ze niet wilde. Maar hoe kun je datgene bereiken wat je wilt bereiken als je je steeds richt op wat je niet wilt? Het richten op wat je niet wilt zorgt er vooral voor dat je altijd aan het rennen bent. Maar uiteindelijk niet weet waar je naar toe gaat. je leeft in angst. En doordat je je zo richt op wat je niet wilt, zorgt je hele systeem ervoor dat je krijgt wat je niet wilt in plaats van wat je wel wilt.

De les die mijn cliënt leerde was het verschil wat het verschil maakte in haar leven. Vanaf die dag richte ze haar aandacht op waar ze naar toe wilde, wat ze wel wilde in het leven en hoe haar ideale leven eruit zou kunnen zien. Zo ging ze zichzelf dagelijks krachtvragen stellen, visualiseerde ze ´s ochtends haar ideale dag en ging ze zich omringen met positieve mensen en activiteiten. Haar leven veranderde van de ene op de andere dag. Niet door jarenlange psychotherapie of haar problemen continu te overdenken, maar door concrete en praktische actie te ondernemen. Ze bracht eenvoudige veranderingen aan in haar haar denken. Met als gevolg dat ze zich anders ging voelen en gedragen. Ze had geen speciaal talent op hoge opleiding. Ze kwam uit een eenvoudig gezin en had altijd hard moeten werken om zichzelf en haar kinderen te voorzien in levensonderhoud. Nu, jaren later, is ze succesvol auteur en trainer op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. De veranderingen in haar denken is iets wat iedereen kan doen. Er is geen speciaal talent, opleiding of denkniveau voor nodig. Gewoon de bereidheid om naar jezelf te kijken en het werk te doen wat nodig is om je denken blijvend en succesvol te veranderen. Wat je ook wilt in het leven, de eerste stap in het verkrijgen van vrijheid in je denken is erachter komen wat het is dat je wilt. Met het denken over wat je niet wilt bereik je uiteindelijk wat je niet wilt. Toch werkt ons brein zodanig dat we veelal automatisch en als eerste denken wat we niet willen en waar we niet naar toe willen.


De mate waarin je gelukkig bent
wordt bepaald door de kwaliteit van je denken

– Marcus Aurelius –

            Het is verbazingwekkend hoe de eenvoudige wet van “positieve formulering” door zo weinig mensen wordt toegepast, en tegelijkertijd, door zoveel mensen die problemen ervaren op mentaal, fysiek of emotioneel niveau, doen precies het omgekeerde. Keer op keer, in coaching en training, ontmoet ik mensen die last hebben van stress, weinig zelfvertrouwen, ongezond lichaam of een slechte relatie, en die voortdurend gedachten hebben over wat ze niet willen. “Ik wil af van mijn laag zelfbeeld”, “ik wil niet meer dik zijn” of “ik ben het zat om altijd maar ruzie te maken met mijn man”. Iedere keer dat je dit tegen jezelf zegt of voorstelt, activeer je precies datgene in je brein wat je niet wilt: “ik wil mijn laag zelfbeeld”, “Ik wil dik zijn”, “Ik maak altijd ruzie met mijn man” is hetgeen je onderbewuste hoort. Zolang je je gedachten blijft vullen met deze negatieve bewoordingen, blijf je bereiken wat je niet wilt. Wat je daarentegen nodig hebt om vrijheid te ervaren in je denken, doen en voelen is je gedachten vullen met hetgeen je wel wilt. Iedere keer wanneer je dit doet, zet je je brein de goede richting in. Onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan 80% van hetgeen we tegen onszelf zeggen negatief is. Niet zo vreemd dat de meerderheid van de mensen hun doelen niet bereiken. Dat van het aantal mensen dat je op een dag ontmoet veel mensen emotionele, mentale, fysieke en sociale problemen ervaart. Mensen met weinig zelfvertrouwen, bang zijn om afgewezen te worden door anderen, stil zijn en zich niet durven uit te spreken. Ze nemen genoegen met een middelmatig leven, waarbij veiligheid en zekerheid de belangrijkste waarden zijn. Ze overeten, sporten niet of nauwelijks, klagen veel en zijn veel gestrest. Ze maken zich zorgen over het verleden of de toekomst en nemen genoegen met minder dan ze werkelijk kunnen bereiken.

Gedachten over wat je niet wilt, leidt tot hetgeen je niet wilt. Gedachten over wat je wel wilt, leidt tot hetgeen je wel wilt. Onderzoek heeft uitgewezen dat financieel succesvolle mensen vooral denken waar ze naar toe willen, wat ze willen bereiken en hoe ze dat gaan doen. Mensen met financiële problemen doen het tegenovergestelde. Ze denken vooral over wat er mis kan gaan. Beide soort gedachten zijn slechts gedachten. De werkelijkheid kan richting het ene scenario gaan of richting het andere. Maar bij wie denk je dat de kans het grootste is dat hij financieel arm zal zijn? Precies. Het is onwaarschijnlijk dat je krijgt wat je wilt als je je denken altijd zet in de richting van de kant die je niet op wilt. Stel jezelf twee personen voor. Persoon A heeft gedachten als “ik wil niet meer dik zijn”, “ik heb een hekel aan mijzelf voor wie ik ben” en “ik haat mijn werkgever die mij altijd op de huid zitten”. Persoon B heeft gedachten als “ik hou van mezelf” en “ik ben een gezellig en mooi mens”. Welke persoon heeft meer emotioneel balans denk je, persoon A of persoon B?


Ik kijk nooit naar de negatieve consequenties van gemiste kansen.
Als ik dat doe, dan denk ik altijd aan negatieve resultaten.

– Michael Jordan –

            De 15 jarige Michael speelde regelmatig basketbal met zijn 2 jaar oudere broer Leroy. Het was nooit zijn grootste passie, maar door de vele wedstrijdjes die hij met zijn broer hield raakte hij gemotiveerd om er beter in te worden. Op een dag kwam er in het schoolteam een plaats vrij. Hij en zijn broer reageerden beiden op de plaats en speelden een proefwedstrijd voor de coach. Tot grote teleurstelling voor Michael werd niet hij, maar zijn broer toegelaten. De reden die hij kreeg te horen? Gebrek aan talent, vaardigheid en bovenal was hij te klein om een goede basketballer te worden. Maar Michael hield vol en dacht aan het succes, positieve resultaten en een ander leven. Sinds het begin van zijn carrière maakt Michael Jordan, ’s werelds meest invloedrijke basketballer die ooit heeft geleefd, gebruik van een techniek bekend als positieve visualisatie. Zijn geheim tot succes in het leven? Richt je op wat je wilt, niet op wat je niet wilt. En Michael Jordan is niet de enige sporter voor wie positieve visualisatie centraal staat: ook Jack Nicklaus (één van werelds topgolfers), Tiger Woods (nog zo´n topgolfer), Arnold Schwarzenegger (acteur, sporter en gouverneur Californië), Jim Carrey (acteur) maken volop gebruik van “weten wat je wilt” om de nodige resultaten te bereiken.

 

Laten we eens kijken hoe de wet van Positieve Formulering werkt met een klein experiment…

Denk niet aan je ademhaling nu. Niet aan je ademhaling denken. Niet. Niet. Wat gebeurde er? Inderdaad, je dacht aan je ademhaling. Om ergens niet aan te denken, moet je er eerst aan denken. Zo werken onze hersenen nu eenmaal. “Ik word niet zenuwachtig voor die presentatie straks”. Wat gebeurd er? Je wordt zenuwachtig. Of wat dacht je van een typisch tandartsbezoek: “Rustig maar mevrouw, u hoeft nergens BANG voor te zijn. Ik ga een gaatje boren in uw kies, dat doet echt geen PIJN. Geen BLOED, geen open ZENUWEN, niks van dat ALLES.” Hoe bedoel je, communiceren met het onderbewuste? Overigens werkt dit ook in je communicatie met anderen. Een voorbeeld. Je hebt geen zin om op bezoek te gaan bij iemand en zegt: “nee sorry, ik kan niet vanavond.”. Hoe bedoel je, je kunt niet? Heb je je been gebroken en kun je niet lopen? Is je auto kapot? Hoe bedoel je, je kunt niet komen? Je wilt niet komen. Als je dat laatste woord gebruikt, dan communiceer je naar de ander en naar jezelf toe dat je een duidelijke, zelfverzekerde keuze maakt. Geen excuses, gewoon een duidelijke keuze. Maak een duidelijke keuze om je doel te gaan bereiken. Vroeg of laat, maar je gaat je doel bereiken. Geen excuses, geen willen, geen ruimte om je doel niet te bereiken. Wees duidelijk in je communicatie met je onderbewuste. Communiceren wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt is een kleine aanpassing in de communicatie naar onderbewuste, maar met een groot effect. Het is gebaseerd op het principe dat ons onderbewuste geen ontkenning kan vasthouden.


Ons onderbewuste kan geen ontkenning vasthouden
Om ergens niet aan te denken, moet je er eerst aan denken. Zo werken onze hersenen nu eenmaal. “Ik word niet zenuwachtig voor die presentatie straks”. Wat gebeurd er? Je wordt zenuwachtig. Ons onderbewuste kan het woordje “niet” of “geen” niet vasthouden. Voor het onderbewuste bestaan die woorden niet. Richt je je op wat je niet wilt, dan krijg je wat je niet wilde. Wel eens in een supermarkt geweest waar een moeder met kleine kinderen liep? Het kind loopt te loeren naar de dingen die het graag in het winkelmandje wilt stoppen. Uiteindelijk als het kind dan iets heeft wat lekker is, dan hoor je de moeder als eerste zeggen: “NIET in dat karretje stoppen!”. Als een kind wilt oversteken en de moeder roept: “NIET oversteken”. Wat gebeurt er in het brein van dit kind? Beelden van karretje of oversteken verschijnen. Wat doet het kind –vroeg of laat- ? Inderdaad, het snoep wordt in het winkelkarretje gestopt. En je moet het kind bij de kraag vatten om te voorkomen dat het gaat oversteken. Tenminste wel zolang je deze ontkenningen in je taalgebruik blijft verwerken. Je hebt het zelf wellicht ook ervaren wanneer een tandarts je vertelt: “Rustig maar, het doet geen PIJN. Het gaat niet BLOEDEN of wat dan ook. Ik ga er ook niet in STEKEN of PORREN.” Ahhhhh!!! Als je nog niet onrustig was, dan ben je het nu wel. Dank je wel tandarts voor deze bemoedigende woorden. En natuurlijk bedoelt de tandarts het goed (tenminste…), probleem is echter dat hij of zij niet weet hoe het onderbewuste woorden verwerkt. De woorden “niet” en “geen” worden genegeerd. De woorden pijn, bloeden, steken en porren blijven over. Probeer dan nog maar eens rustig te worden en met je bewustzijn te beseffen dat het woordje “niet” en “geen” er voor stonden. Dat is vechten tegen de bierkaai, want het onderbewustzijn is nu op de kast gejaagd en de emoties zijn geactiveerd (in termen van het brein: de amygdala is geactiveerd). Geen bewustzijn die daar tegenop kan boksen.


“Niet-succesvolle mensen visualiseren vooral wat ze niet willen dat er gebeurt.
Succesvolle mensen visualiseren wat ze wel willen.”

Omschrijf en Spreek Uit Wat Je Wel Wilt
We weten nu dat het onderbewuste geen ontkenning kan vasthouden. Iedere zin, doel of intentie die je voor jezelf uitspreekt met een ontkenning erin wordt door je onderbewuste geïnterpreteerd alsof de ontkenning er niet in staat. Woorden als “geen”, “niet” of “nooit” worden niet door je onbewuste radar opgepikt. In plaats daarvan worden tegenovergestelde programma´s geactiveerd. Toch gebruiken veel mensen in hun denken wel een ontkenning. Veel mensen denken dan aan hetgeen ze niet willen bereiken of wat ze niet willen. Hoe of wat ze niet willen denken of niet willen zijn. Ze willen niet meer dik zijn, niet meer ongezond leven en niet meer roken. Het probleem hiermee is dat we daardoor juist wel denken aan hetgeen we niet meer willen. Het gevolg is dat je jezelf voortdurend aan het hypnotiseren bent in hetgeen je niet wilt. Iedere keer als je denkt “ik wil niet meer dik zijn” worden de mentale programma’s van dik zijn geactiveerd en al het bijbehorende gedrag, gevoel en gedachten. Toen je in het voorbeeld niet mocht denken aan je ademhaling, dacht je als eerste aan je ademhaling. Je denkt automatisch aan datgene waar je niet aan mocht denken. Je moet er namelijk eerst aan denken voordat je er een kruis doorheen kan zetten. Je op het probleem richten -iets wat je niet wilt- zorgt er vooral voor dat je het probleem juist groter en groter maakt. Ons onderbewuste kan geen ontkenning vasthouden. Zodra ik aan je vraag om niet aan je ademhaling te denken komt als eerste het woord “ademhaling” bij je binnen en je gedachten gaan er direct mee aan de slag. Of je het woord “niet” nu wel of niet gebruikt is voor je onderbewuste irrelevant. Als je vrijheid wilt ervaren in je denken zul je je onderbewuste duidelijk moeten maken wat je wilt. Niet wat je niet wilt.


Slipcursus voor het trainen van je onderbewuste
Laatst sprak ik een instructeur die lesgeeft in slipcursussen. Per jaar ontvangt hij honderden cursisten die willen leren hoe ze in risicovolle situaties hun controle kunnen blijven houden op de auto. Deze instructeur had jarenlange ervaring en was inmiddels deskundig in het ontdekken van gedragspatronen bij mensen in gevaarlijke omstandigheden. Hij vertelde mij over een van de meest cruciale fouten die gemaakt word als mensen in een slip terecht komen: iedereen kijkt waar ze niet naar toe willen. Een natuurlijke vaardigheid van mensen is om gevaar te herkennen. Snel en automatisch. Er zijn dan 3 mogelijkheden: vechten, vluchten of bevriezen. De meeste mensen slaan dicht als ze niet goed weten wat ze moeten doen. Zeker in een auto. Je bent gericht op het gevaar, vervolgens sla je dicht en houdt het stuur richting het gevaar. Het gevolg is dat je daar naar toe gaat waar je juist niet wilt. Je komt terecht daar waar jij je focus, aandacht en blikveld op richt. Of je dit nu wilt of niet. Een van de eerste dingen die je geleerd krijgt in een slipcursus, is tijdens de slip je aandacht te richten op waar je wel naar toe wilt. Mensen die wel eens een slipcursus met de auto hebben gedaan, weten dit: zorg ervoor dat je daar naar kijkt waar je naar toe wilt. Wat doen echter de meeste mensen die in een slip raken? Ze kijken daar waar ze niet naar toe willen. Naar de boom, naar de berm of naar de paaltjes. Het onderbewuste is daar angstig voor en dus gaat daar de aandacht naar uit. Ons onbewuste systeem is als eerste gericht op gevaar, op wat het niet wilt. Die onbewuste neiging om ons te richten op hetgeen we niet willen werkt goed in noodsituaties waarin we vooral gericht moeten zijn op gevaar. Wil je je onderbewuste echter een goede kant opsturen, dan is het zinvol om je te richten op waar je wel naar toe wilt. Weten wat je wilt en vervolgens duidelijk voor ogen hebben waar je naar toe wilt gaan is cruciaal als je vrijheid wilt ervaren in je denken en het bereiken van je doelen. Zonder duidelijk eindpunt is er geen doel dat je kunt bereiken.

 

Oefening: 1 minuut schrijftechniek
Ik ga je een uitdaging meegeven. Denk komende 30 dagen alleen in termen van wat je (wel) wilt. Niet wat je niet wilt. Stel je voelt je zenuwachtig en dat gevoel vindt je vervelend. Zeggen tegen jezelf dat je je niet meer zenuwachtig wilt voelen, heeft een tegenovergesteld effect. Immers, je weet inmiddels dat je je hierdoor alleen nog maar meer zenuwachtig gaat voelen. In plaats daarvan zeg je bijvoorbeeld “ik wil mij rustig voelen” of je accepteert de gevoelens van “zenuwen” door erin mee te gaan: “het is prima dat ik mij zo nu voel”. Ik ga je nog een voorbeeld geven. Als je een collega gaat zien waar je normaal gesproken altijd boos om gaat maken of geïrriteerd door bent, bereid je je zelf voor op een andere manier dan je normaal doet. In plaats van te zeggen “ik maak mij altijd zo boos als ik hem zie” zeg je tegen jezelf “ik ben rustig en kalm zodra ik deze collega zie”. Verwijder dus alle ontkenningen of negatieve formuleringen uit je communicatie naar jezelf en anderen. Laten we hier direct eens mee oefenen.

 

Beeld je eens in: als alles mogelijk zou zijn….wat zou je dan hebben? Wat zou je doen? Wie zou je zijn? Hoe zou het zijn als jij jouw ideale lichaam zou hebben? Als jij volledige financiële onafhankelijkheid zou hebben, wat zou je dan doen? Hoe ziet jouw ideale week eruit? Stel jezelf de vraag: wat wil ik? Denk aan levensgebieden al relaties, carrière, gezondheid, vrienden, hobby’s, religie of spiritualiteit, geld, bijdrage leveren aan anderen, persoonlijke ontwikkeling. Pak een pen en papier en schrijf alles op. Schrijf zoveel als je kunt, ook al lijken sommige doelen nog zo hoog, belachelijk of onbereikbaar. Vraag jezelf af: wat zou ik graag willen bereiken, hebben of doen? Wat zijn jouw dromen en doelen? Wat als jij zou weten dat alles mogelijk is, wat zou jij dan willen? Fantaseer over wat er allemaal mogelijk is en wat je graag zou willen. Schrijf zoveel mogelijk op in maximaal 1 minuut. En belangrijk: alles wat je opschrijft formulier je positief. Dus in plaats van “ik wil niet meer angstig zijn” zeg je “ik wil vol zelfvertrouwen zijn”. In plaats van “ik wil geen slechte relatie meer met mijn partner” zeg je “ik wil een liefdevolle relatie met mijn partner”.

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Heb je dat gedaan? Dan heb je zojuist iets gedaan wat alle succesvolle mensen doen: denken in termen wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt. Met een ander woord, gedachten hebben over wat je wilt en dit concreet ervaren in beelden, geluiden of innerlijke stem. Iedereen die succesvol is, op welk gebied dan ook, is goed in het creatief nadenken over mogelijkheden en hetgeen je wilt bereiken. En doen dit regelmatig. Belangrijk in deze eerste stap dat je gedachten hebt die je energie geven. Een gedachte die je graag –koste wat het kost- tot realiteit wilt maken. Laatst vertelde mij iemand dat ze maar niet in staat was haar doel te bereiken. Ik vroeg haar: “wat is je doel?” waarop ze zei: “Ach, joh, dat vind ik niet eens zo belangrijk. Als ik de dag maar doorkom, dan ben ik al tevreden. Dat is alles wat ik wil.” Hoe nobel van haar! Als ze de dag maar doorkomt. Het probleem met dit doel was dat het haar helemaal niet motiveerde om er ook echt volledig voor te gaan. Ik begreep haar wel, maar de wijze waarop ze haar doel formuleerde zorgde onbewust voor een lege motor. Een onaantrekkelijke gedachte is als een auto zonder benzine. Kan leuk zijn om naar te kijken, maar het gaat je niet van A naar B helpen. Het brengt je nergens. Sterker nog, een auto zonder benzine kan je zelfs frustratie en boosheid opleveren als je een reis wilt maken en dit lukt niet. Het hebben van gedachten over hetgeen je niet wilt of niet gemotiveerd bent om te bereiken, kost een hoop energie en brengt je uiteindelijk niet naar datgene waar je naar toe wilt gaan. Ik noem dit 5-jes of 6-jes gedachten of doelen. Het zijn doelen die er niet echt toe doen. Ook als je ze haalt, ook prima als je ze niet haalt. Er zit in dit soort doelen geen brandstof om daadwerkelijk tot actie over te gaan. Middelmatige, zwakke doelen activeren weinig gedachten en emoties. Je denkt er weinig over na. En als je het al doet dan gebeurt er niet zoveel in je systeem. Grote, aantrekkelijke doelen doen het tegenovergestelde. Het is als een verliefdheid die je overkomt. Je denkt er voortdurend aan. Je bent er mee bezig en “het” houdt je bezig. Bij alles wat je doet en doet, het is er. Cruciaal wanneer je iets wilt bereiken is dat het een doel is waar je verliefd op kunt worden. Die bezighoudt en zelfs ´s nachts wakker houdt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Lilly

    In de eerste alinea stel je de vraag “hoe komt het toch dat psychiaters nooit de vraag hebben gesteld ‘wat wil je'”. Mijn vraag is, hoe weet je dat zo zeker? Misschien heeft deze vrouw de vraag niet gehoord, onbewust genegeerd. Is er niet de juiste rapport geweest.
    Verder vind ik het een boed stuk, je duidelijk focussen op wat je WEL wilt.

    • Vincent

      Hi Lilly, dat weet ik inderdaad niet zeker. De vraag was in ieder geval niet op deze manier bij haar binnengekomen, maar dit kan meerdere oorzaken hebben. Echter, de essentie van dit verhaal is dat psychotherapeuten (incl. psychiaters en psychologen), in het algemeen gesproken, zich vooral richten op de problemen en symptomen. Vanaf het ontstaan van (klinische) psychotherapie (Freud) ligt de focus op wat er mis is met de mens. Laatste decennia zien we gelukkig hier een verschuiving in, waarbij steeds meer therapeuten en vooral coaches (!) onderzoeken waar de kracht ligt van de client en daarmee gebruik maken van het helende vermogen van het lichaam en geest. Met dank aan stromingen als positieve psychologie, maar ook Ericksoniaanse hypnotherapie.

  • Frank Straube

    Weliswaar geen nieuwe inzichten, maar wel helder en duidelijk neergezet. Ook prettig geschreven, het nodigt uit om verder te lezen. Goede opdracht ook, ga ik mee aan de slag.

    • Vincent

      Mooi Frank, dank je wel voor je reactie! Veel plezier met komende hoofdstukken.

  • Joske van Eupen

    Hoi Vincent, tijdens mijn nlp cursus is gezegd dat het woordje `niet` voor je hersenen niet bestaat. Heel kort en krachtig en heel waar en mij goed bij gebleven!! Ik denk dat dit de kern van het hoofdstuk is, maar ik mis deze letterlijke woorden en dan vind ik zonde, als ik deze zin tegen iemand zeg heb ik nl meteen de volle aandacht!

    Nu ik moeder ben geworden pas ik deze simpele kennis ook heel veel toe in de opvoeding met resultaat! Ik zeg tegen mijn dochter ‘netjes op de stoep blijven’ in plaats van ‘niet de straat op gaan’, anders breng ik haar alleen maar op verkeerde ideeen. Weet niet of je die kant op wilt met je boek, maar ik vind het wel een heel doeltreffende toepassing van deze kennis, die misschien ook interessant is om te vermelden? De direct praktische toepasbaarheid van de kennis uit mijn cursus vond ik namelijk het meest onderscheidend en positieve punt ervan!

    Heel erg veel succes met schrijven!

    Groetjes,
    Joske

    • Vincent

      Hi Joske, dank je wel voor je feedback. Dit zijn exact de voorbeelden die ik in het boek zeker kan vermelden. Sowieso zal ik zoveel mogelijk voorbeelden van deelnemers en de alledaagse praktijk gebruiken, zodat het praktisch en herkenbaar blijft. Dank je wel en ik kijk uit naar eventuele feedback van volgende hoofdstukken. Veel plezier met je dochter!